sunnuntai 7. huhtikuuta 2019

Oikea Ala | Taideteollisuus ala | Visualisti



Oikea Ala
Mihin ammattiin? Miten löytää oikea ala?
Tässä mun tarina.


Opiskelen taideteollisuusalalla visualistiksi. Minulla on jo lähihoitaja tutkinto ja olen työskennellyt sijaisena n. 2-3 vuotta. Olen kuitenkin alusta asti tiennyt että hoitajan työt eivät ole minua varten...

Ylä-asteella suunnittelin, että haen alalle jolta työllistyy --> saan nopeasti omaa rahaa --> pääsen muuttamaan pois kotoa --> oma elämä lähtee alkuun. Kun olen saavuttanut kaikki nämä, voin vasta sitten suunnitella, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. On kuitenkin turvallista, että minulla on aina hoitajan tutkinto olemassa, etten putoa tyhjän päälle tai jos tarvitsen lisää rahaa. 

Olen nyt 23- vuotias ja olen saavuttanut välitavoitteeni. Nyt minulla on oma asunto, rahaa säästössä ja maksoin opintolainani kerralla pois (n.4000e). Olen myös saanut paljon työkokemusta ja oppinut uusia taitoja hoitajan työstä. Nyt voin miettiä mitä haluan oikeasti tehdä. Olen aina tiennyt että haluan tehdä jotain luovaa, ja taiteeseen liittyvää. Olen harrastus mielessä käynyt myymässä omia käsitöitäni ja taidettani ja piirrän sarjakuvia nettiin. Haaveenani onkin että pystyisin elättämään itseni taiteellani, myymään omia tuotoksiani ja sarjakuvakirjojani...

 Löysin netistä Taideteollisuusalan, jonne oli jatkuva haku. 
 Minua eivät niinkään kiinnosta myymälä toiminta tai -tilojen suunnittelu, mutta Visualistin opintoon sisältyy onneksi paljon muutakin esim. graafista suunnittelua. Myös valokuvaus kiinnostaa, koska haluan kuvata omia tuotteitani mm. portfolioon ja  verkkokauppaan. Opiskelu tuntuu todella rennolta hoitajan töihin verrattuna. Minulla on oikeasti nyt vapaa-aikaa enkä ole aina niin loppu ja uupunut. Olen myös huomannut että henkinen hyvinvointini on parantunut, ja jaksan nyt pitää huolta omasta itsestäni. Koulussa uppoudun tekemisiini ja projekteihin ja aika kulkee siivillä, kun saan tehdä asioita joista pidän.



Lähdin 18 vuotiaana liikkeelle nollasta ja olen nostanut itseni ylös.
Ja nyt opiskelen huolettomasti minulle mieluisalla alalla ja teen töitä omien unelmieni saavuttamiseksi.

Heti ei tarvitse löytää sitä "oikeaa alaa". Kaikki hyvä tulee aikanaan, jos teet töitä sen eteen. Ole armollinen itsellesi ja tee asioita joita rakastat.




Tässä vähän kameran harjoittelua ja kokeilu kuvia :)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti