sunnuntai 8. joulukuuta 2019

Suomalainen Kirjakauppa

Työssäoppiminen Suomalaisessa kirjakaupassa




Suomalainen kirjakauppa on Otavan omistama kirjakauppaketju joka on perustettu vuonna 1912. Suomalainen kirjakauppa myy kirjoja, opiskelu- ja toimistotarvikkeita, askarteluvälineitä sekä lahjatavaroita. Myymälöitä on 60 yli 40 pikkakunnalla. 


Arvot ja tavoitteet

Suomalainen Kirjakauppa on elämyksellinen, iloisesti, asiantuntevasti ja aktiivisesti palveleva monikanavainen kirjakauppa, joka tarjoaa laadukkaita ja ajankohtaisia tuotteita oppimiseen, itsensä kehittämiseen ja vapaa-aikaan. Suomalaisen Kirjakaupan arvot ovat vastuullisuus, laatu, rohkeus ja läheisyys.

Työnkuva

Työnkuvaan kuuluu enisijaisesti asiakaspalvelu. Tuotelähetysten purku, hinnoittelu ja niiden hyllyttäminen. Kassalla työskentely.

Verkkokauppa

Suomalaisella Kirjakaupalla on myös verkkokauppa. Verkkokaupan ilme ja värimaailma on hyvin yhtenäinen myymälän ilmeen kanssa. Verkkokauppa myös toimii mielestäni hyvin. Asiakas voi tilata kirjan tai tuotteen noudettavaksi valitsemastaan myymälästä. Hän voi myös maksaa tuotteen etukäteen verkkokaupassa tai vain tilata sen myymälään.


Myymälätilaskannaus

Astuttaessa Suomalaisen Kirjakaupan myymälään, missä tahansa paikkakunnalla, huomaa niiden ilmeen näyttävän samalta. Värimaailma ja valaistus on samanlaista ja jokaisella tuotteella on oma sille kuuluva osasto. Osastot on merkitty selkeästi katon rajaan, jotta ne paikantaa helposti. Sisäänkäynnillä ja ikkunoissa huomaa uusimmat myymälä- ja kampanjajulisteet, jotka houkuttelevat asiakasta astumaan kauppaan. Kun päästään myymälään sisään ensimmäisenä on fokuspiste. Fokuspisteenä on yleensä pöytä jonka  tuotteet määräytyvät sesonkien ja juhlien mukaan. Tämä on hyvä keino houkutella asiakkaat sisään myymälään.
   Myymälän kalusteista pöydät ovat puisia, hyllyt ja seinätelineet ovat mustaa metallia. Tuotteiden esillepanoon voidaan käyttää läpinäkyviä, muovisia laatikoita.Osan tuotteiden hinnat ovat esillä kiinnitettynä muovilaatikkoon, hintalappu on laitettu hintakolmioon, myymälässä on jo valmiiksi hinnoiteltu paikka tuotteelle tai sitten jokainen tuote on erikseen hinnoiteltu.
   Tuotteiden esillepanossa otetaan huomioon että yhdellä pöydällä on samanlaisia/-teemaisia tuotteita. Tuotteet laitetaan asille "pyramiidi"-maisesti. Esillepanossa huomioidaan visuaalinen ilme, tuotteiden runsaus ja että asiakkaan on helppo ottaa tuotteita.

Myymäläesillepanoa Suomalaisessa Kirjakaupassa

Roosa-nauha esillepano Suomalaisessa Kirjakaupassa

Lisämyynti:
Myy asiakkaalle myös jotain muuta, mitä asiakas ei ollut alun perin ostamassa.
Suomalaisessa kirjakaupassa lisämyynti esimerkkejä:
Jos asiakas ostaa joulu-/postikortteja tiedustellaan tarvitseeko hän myös postimerkkejä.
Jos asiakas ostaa lahjaksi jotain, kysytään tarvitseeko hän onnittelukortin, lahjakassin tai lahjapaperia.
Jos asiakas ostaa kyniä, kysytään tarvitseeko hän niihin kuuluvia kumeja tai lyijyä.

Ristiinmarkkinointi:
Tehty esillepano yhdelle tuotteelle, mutta päätuotteen kanssa laitetaan esille myös jotain muuta joka täydentää päätuotetta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti