Työssäoppiminen Pentikissä
Pentik OY on suomalainen keramiikka-,lahjatavara- ja sisustusalan myymäläketju. Yritys sai alkunsa Posiolta 1971 Anu Pentikin ja Topi Pentikäisen toimesta.
Kohderyhmä
Pentikin kohderyhmänä ovat lähinnä keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset jotka arvostavat kotimaisuutta ja luottava brändiin.
Visuaalisen myynnin tehtävät
Työnkuvaan kuuluu ensisijaisesti asiakaspalvelu ja tuotteiden myynti. Myyjä on myös vastuussa myymälän esillepanoista. Normaali työpäivä alkaa kassan ja myymälän avaamisella. Päivän aikana palvellaan asiakkaita ja autetaan heitä atsimään oikeanlaisia tuotteita ja ratkaisuja esim. lahjaideaa. Tuotteen myyntiin kuuluu myös sen oikeanlainen pakkaaminen. Tuotteet pakataan usein sitä suojaavaan paperiin. Pentikissä tarjotaan myös maksutta eri paketointiratkaisuja kuten lahjapusseihin-, lahjapaperiin- sekä sellofaaniin paketoimista.
Kierrätys
Myymälässä syntyy eniten kirkkaan muovin jätettä jota syntyy paketoinnin yhteydessä. Tuotelähetyksien saapuessa lisääntyvät pahvi-, muovi- ja energiajäte, jotka kierrätetään kauppakeskuksen roskienvientipaikalla.
Myymälän pohjapiirros ja esillepanoalueet
Kyseisessä kuvassa on raakaluonnos myymälän pohjapiiroksesta jossa näkyy eri esillepanoalueet. Keltaiset laatikot kuvastavat normaaleja ja tärkeimpiä esillepanoalueita ja pöytiä. Vihreät laatikot ovat paikkoja näyteikkunaesillepanoille.
1.
Mielestäni n.1 pöytä kuuluu tärkeimpien esillepanoalueiden joukkoon. Se sijaitsee heti oven edessä, ja se näkyy hyvin myymälän ulkopuolelle. Tästä syystä kyseiseen pöytään sijoitetaan kampanja- ja uutuustuotteet ja siksi tämän pöydän esillepano vaihtuu useimmin kuin muiden. Noin. kerran 1-2 viikossa. Pöytä ei myöskään saa koskaan olla tyhjänä. Alapuolella kyseisen pöydän esillepano jonka tein työharjoittelussa.
Pöydän taakse ripustetaan mallistoon kuuluva somistuskangas/-pöytäliina. Pöydän päällä on puulaatikko jota käytetään hyödyksi esillepanossa. Pöytään kerätään kaikki saman malliston tuotteet ja myös niiden väreihin sopivia muita tuotteita esim. tyynyliinoja ja pöytätabletteja. Kyseisessä kuvassa on uuden kaislikko malliston keltainen versio joka vaihdettiin kampanjatuotteiden loppuessa. Saman ryhmän ruotteet laitetaan yhteen ryhmään, esim. kynttilät, jotka ovat puulaatikon päällä. Pitää myös huomioida että tuotteet ovat samassa linjassa keskenään, eivätkä sikin sokin. Kaitaliinat rullataan, ja ne asetetaan päällekkäin "pyramiidiksi". Niiden eteen laitetan pieni hintakyltti joka sijoitetaan aina reunaan. Jos esillepanossa käytetään koreja, tulee niiden olla samanlaisia keskenään. Tuotteiden tulee olla hyvin näkyvillä ja helposti otettavissa.
N.2 esillepano pöytä sijaitsee ykköspöydän ja kassan vieressä. Myymälään astuttaessa pöytä tulee vastaan toisena. Siksi tähänkin pöytään usein sijoitetaan uutuusmalliston tuotteita. Pöytä eroaa ykköspöydästä niin, että usein tämän taakse ei laiteta kangasta.
3.
N.3 esillepanoalueessa käytetään myynnissä olevaa ruokapöytää. Kyseisessä esillepanossa on huomioitava se, että sen takana on näyteikkuna, joten pöydän tulee näyttää hyvältä niin sisä-, kuin ulkopuoleltakin. Alapuolella tekemäni esillepano, jossa käytin kaislikko malliston viininpunaisia tuotteita. Pöytä on peitetty alliston pöytäliinalla. Oli tarkoitus tuoda esille myös uutta "Valkea" keramiikkaa, joten tein pöydän toiseen päähän kattauksen joka näkyy myös ulos. Itse astiat ovat kuitenkin toisessa päässä, jotta esillepanosta tulisi tasapainoisempi. Astiat asetellaan pyramiidin tavoin, isommat taakse, pienemmät eteen ryhmiin. Keskellä on malliston serviettejä ja kynttilöitä. Lisäsin myös tummia maljakoita, jotka sopivat värimaailmaan. Myös peilit sopivat väriltään kokonaisuuteen. Tämän esillepanoalueen yhteydessä käytetään usein penkkejä ja koreja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti