![]() |
Finnlaysonin myymälää |
Visualistin työnkuvaan kuuluu myymälän ulkonäön suunnittelua ja visuaalisen ilmeen rakentamista. Työhön kuuluu mm. näyteikkunoiden rakentamista, esillepanojen rakentamista ja kampanjoiden luominen. Visualisti tutkii myymäläkiertoa ja sijoittaa tuotteita uudelleen niiden sijainnin ja myynnin mukaisesti.
A attention
I interest
I interest
D desire
A action
Esillepano myymälässä
Kaikki myymälän alueet ovat kytköksissä toisiinsa ja niiden avulla voi ohjata kuluttajan kulkureittiä ja mihin katse suuntautuu.
Näyteikkuna
- Kertoo myymälän brändistä ja valikoimasta
- Mainosteippausta
- Vinkkejä:
- Mieti ikkunalle tarina
- Julisteella voi herättää huomiota, muistuttaa kampanjasta ja luoda samalla korkeutta
- 2 pääväriä, 1 tehosteväri
- Mallinukeille vaatteita joissa on yhdistävä tekijä esim. väri, kuvio
- Tee valmistelut etukäteen
- Huomioi siisteys
- Tavoittele "muutosta" verrattuna edelliseen
- Myymälään astuttaessa ensimmäinen alue
- Tapa houkutella asiakkaat sisään kauppaan
- Vinkkejä:
- Kannattaa käyttää pöytää sekä mallinukkeja
- Julisteet ja tarjoukset
Myyntipöydät ja -telineet
- Tuotteet ryhmitellään pöydälle neliön muotoisiin alueisiin
- Paidat viikataan samankokoisiksi, housut jätetään suoriksi
- Vinkkejä:
- Pidä runsaina, lisää tarvittaessa
- Huomioi tuotteiden asettelussa että pöydän reunoille jää tyhjää tilaa
Seinäesillepanot ja hyllyt
- Vinkkejä:
- Mieti ikkunalle tarina
- Värien määrä kannattaa rajoittaa 3:n
- Pidä runsaina, älä jätä tyhjää tilaa ja täyttele tarvittaessa
- Huomioi myyntipöytien tuotteiden värimaailmaa
Mallinuket
- Kertovat kuluttajille uutuuksista ja myymälän valikoimista.
- Valitaan vaatteita joissa on yhdistäviä tekijöitä.
- Edistävät myyntiä
- Vinkkejä:
- Mieti ikkunalle tarina
- Vaatteet kannattaa pukea kerrostetusti
- Vaatteiden siisteys: silitys
- Mallinuken vaatteiden tulee säilyä myyntikuntoidena
- Huomioi rypyt vaatteisiin nivusten kohdalle
![]() |
Visualistin oppikirjoja |
Seinäesillepano
- Ostaminen tehdään helpoksi esillepanon avulla
- Paras myyntikorkeus on silmien ja vyön välillä. Myyntialue ei saa olla tyhjä
- Tuotteiden järjestys esillepanossa
- Vertikaali: pystysuunnassa etenevä esillepano
- Horisontaalinen: vaakasuunnassa etenevä
- Pukeutumisjärjestys
- Kokojärjestys
- Vaaleasta tummaan
- Fronttaus: Takana olevat tuotteet eteen. Niiden taakse voi jäädä tyhjää tilaa
- Tuotteiden etupuoli/etiketti eteen
- Huomioi esillepanossa mainosmateriaali, esim. julisteet, ja valaistuksen kohdistus
- Uutuudet eteen/etunäyttöön, vanhat sivunäyttöön
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti