Digitaalisella kuvalla on vain yksi koko: pikselien määrä leveys- ja korkeussuunnassa. Kuvan koko esitetään muodossa 2048 x 2048 pikseliä (leveys x korkeus). Tuotekuville kyseinen pikselikoko on riittävä. Bannereissa yleisiä kuvakokoja ovat mm. 3000x1500 (2:1), 3200x2400 (4:3) ja 1920x1080 (16:9).
Kuvatiedoston optimointi
Kuvatiedoston optimoinnilla tarkoitetaan lopullisen kuvan tallentamista mahdollisimman tehokkaasti. Tehokkaasti tallennettu kuva on tiedostokooltaan pienempi ja latautuu siksi nopeammin. Optimoitu kuva on kilotavuja megatavujen sijaan.
Kuvatiedostokokoon vaikuttavat:
- Kuvan animointi(gif)
- Tiedostoformaatti
- Kuvanlaatu
Tärkeimmät kuvien tiedostoformaatit: GIF, PND ja JPG
GIF:
gif -formaatti on animoiduille kuville. Kannattaa kuitenkin huomioida, että usein tiedostot paisuvat helposti liian suuriksi, joka saattaa vaikuttaa latausnopeuteen.
PNG:
png -formaatti mahdollistaa läpinäkyvyyden sekä rajatun väripaletin kuvissa. Kannattaa käyttää jos haluaa tuoda kuvan taustalle vaihtuva väri tai kuva halutaan toisen kuvan päälle.
JPG:
jpg -formaatti mahdollistaa kuvan tallentamisen eri laaduilla. Usein laatu ilmoitetaan 1-100 välillä. 1 tarkoittaa huonolaatuista ja rakeista kuvaa. Yleensä kuvan laaduksi riittää arvo 40-60 väliltä.
Esimerkkejä kuvasuhteista. Lähde:Woolman |
Kuvasuhteita
Lähde: Riikka Eskelinen |
Lähde: Riikka Eskelinen |
Lähde: Riikka Eskelinen |
Lähde: Riikka Eskelinen |
Kuvien muistilista:
- Säilytä alkuperäiset kuvat
- Jaa kuvat ruhmiin
- Rajaa ryhmittäin(sama aihe ja saman kokoiset)
- Käytä samaa pikselikokoa kuvaryhmittäin
- Pakkaa kuvat tehokkaasti, näin sivusto latautuu nopeammin
Lähteet:
https://woolman.fi/blogs/blogi/anna-aikaa-kuville-nain-korjaat-verkkokauppasi-kuvat-kuntoon
https://calltoaction.fi/sosiaalinen-media/sosiaalisen-median-kuvakoot/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti