Hyvässä valokuvassa kannattaa huomioida seuraavat seikat:
- Sommittelu
- Valo ja varjo
- Ilmaisu
- Asento
- Tarina/viesti
Sommittelu
1/3 -sääntö:
Kuva jaetaan yhdeksään yhtä suureen osaan pysty- ja vaakasuunnassa. Viivojen neljälle risteyskohdalle voidaan asettaa kuvan sommittelun kannalta tärkeitä tapahtumia. Näin voidaan saada kuvaan enemmän jännitettä, voimaa ja mielenkiintoa kuin sommittelukohtien asettamisella keskelle kuvaa.
Kuva jaetaan yhdeksään yhtä suureen osaan pysty- ja vaakasuunnassa. Viivojen neljälle risteyskohdalle voidaan asettaa kuvan sommittelun kannalta tärkeitä tapahtumia. Näin voidaan saada kuvaan enemmän jännitettä, voimaa ja mielenkiintoa kuin sommittelukohtien asettamisella keskelle kuvaa.
Tiukka rajaus. Kaikkea ei tarvitse mahduttaa kuvaan, mutta katsojan pitää kuitenkin saada selvää, mitä kuvassa on.
Lukusuunta:
Valokuvaamisessa on hyvä huomioida lukusuunta eli ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle. Näin pystytään ohjailemaan katsojan katsetta.
Esimerkki katkaistusta kompositiosta |
Lukusuunta:
Valokuvaamisessa on hyvä huomioida lukusuunta eli ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle. Näin pystytään ohjailemaan katsojan katsetta.
Valokuvan lukusuunta |
Ilmaperspektiivi:
On syvyysvaikutelma, joka syntyy kaukaisten kohteiden näkymisestä sitä vaaleampina ja sinertävämpinä mitä kauempana ne ovat. Valokuvan tärkeimmät asiat keskittyvät kuvan alaosaan ja yläosa toimii yleensä taustana, se on tyhjä tai vaalea.
Kontrasti/Kontrastiparit:
Valokuvissa tehokeinona voi käyttää värien kontrastipareja kuten vaalea-tumma, musta-valkoinen, kylmä-lämmin
On syvyysvaikutelma, joka syntyy kaukaisten kohteiden näkymisestä sitä vaaleampina ja sinertävämpinä mitä kauempana ne ovat. Valokuvan tärkeimmät asiat keskittyvät kuvan alaosaan ja yläosa toimii yleensä taustana, se on tyhjä tai vaalea.
Ilmaperspektiivi valokuvassa |
Kontrasti/Kontrastiparit:
Valokuvissa tehokeinona voi käyttää värien kontrastipareja kuten vaalea-tumma, musta-valkoinen, kylmä-lämmin
kontrastiparit valokuvassa |
Horisontaaliset linjat:
On vaakasuora viiva. Siihen liitetään tasapaino, kylmyys, laakeus, litteys, rauhallisuus ja pysyvyys.
Vertikaaliset linjat:
On pystysuora viiva. Se koetaan korkeaksi nousevaksi ja juhlalliseksi, lämpimäksi sekä liikkuvaksi.
Diagonaaliset linjat:
On lävistäjän suuntainen vino viiva. Sillä on taipumus dramaattisuuteen, vilkkauteen ja toimintaan.
Vanitas:
Asete kuvia, jotka aiheillaan muistuttavat ihmisen kuolevaisuudesta, elämän lyhyydestä ja maallien rikkauden katoavaisuudesta.
Sommittelu:
On kuvallisten elementtien järjestämistä mielekkääksi kokonaisuudeksi kuvapinnalla. Sitä voi verrata dramatisointiin esittävissä taiteissa. Sommittelun peruselementit ovat piste, viiva, pinta ja volyymi. Elementtien muuttujina ovat koko, muoto, sijainti, suunta, lukumäärä, tiheys ja välimatka. Sommittelussa voi käyttää apuna seuraavia keinoja: jännite, rytmi, tasapaino, tila, liike sekä aika.
Kuva-ala:
On vaakasuora viiva. Siihen liitetään tasapaino, kylmyys, laakeus, litteys, rauhallisuus ja pysyvyys.
On pystysuora viiva. Se koetaan korkeaksi nousevaksi ja juhlalliseksi, lämpimäksi sekä liikkuvaksi.
Diagonaaliset linjat:
On lävistäjän suuntainen vino viiva. Sillä on taipumus dramaattisuuteen, vilkkauteen ja toimintaan.
Vanitas:
Asete kuvia, jotka aiheillaan muistuttavat ihmisen kuolevaisuudesta, elämän lyhyydestä ja maallien rikkauden katoavaisuudesta.
Vanitas teos esimerkki, lähde: Wikipedia |
Sommittelu:
On kuvallisten elementtien järjestämistä mielekkääksi kokonaisuudeksi kuvapinnalla. Sitä voi verrata dramatisointiin esittävissä taiteissa. Sommittelun peruselementit ovat piste, viiva, pinta ja volyymi. Elementtien muuttujina ovat koko, muoto, sijainti, suunta, lukumäärä, tiheys ja välimatka. Sommittelussa voi käyttää apuna seuraavia keinoja: jännite, rytmi, tasapaino, tila, liike sekä aika.
Sommittelun esimerkki. Lähde:wikipedia |
Kuva-ala:
On kuvassa näkyvä alue.
Huomioi koko ala (pääelementit),
Huomioi koko ala (pääelementit),
tyhjä tila (mikä on kuvan tarkoitus,
Arvoperspektiivi:
On kuvaustapa, jossa henkilöiden koko kuvapinnalla on suhteessa heidän sosiaaliseen, poliittiseen tai uskonnolliseen asemaan. Hallitsija kuvataan suurempana kuin alamaiset, yleensäkin tärkeät henkilöt kuvataan suhteessa kookkaampana kuin ympäristö tai vähemmän tärkeät hahmot.
On kuvaustapa, jossa henkilöiden koko kuvapinnalla on suhteessa heidän sosiaaliseen, poliittiseen tai uskonnolliseen asemaan. Hallitsija kuvataan suurempana kuin alamaiset, yleensäkin tärkeät henkilöt kuvataan suhteessa kookkaampana kuin ympäristö tai vähemmän tärkeät hahmot.
Arvoperspektiivi |
Kultainen leikkaus:
Kultainen suhde saadaan, kun jana jaetaan kahteen osaan siten, että lyhyemmän osan suhde pienempään osaan on sama, kuin pidemmän osan suhde koko janaan. Yksinkertaistettuna kultainen leikkaus tarkoittaa janan jakoa suhteessa 2:3
Fibonaccin lukujono:
Kultainen suhde saadaan, kun jana jaetaan kahteen osaan siten, että lyhyemmän osan suhde pienempään osaan on sama, kuin pidemmän osan suhde koko janaan. Yksinkertaistettuna kultainen leikkaus tarkoittaa janan jakoa suhteessa 2:3
Kultainen leikkaus & Fibonaccin lukujono |
Lasketaan yhteen kaksi edellistä lukua, ja näin saadaan seuraavan luvun arvo. Fibonaccin lukujonon ensimmäiset yksitoista lukua järjestyksessä ovat 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55. Jonon kahden peräkkäisen luvun suhde lähestyy kultaista leikkausta.
Semiotiikka:
Semiotiikka purkaa kuvan osiin ja tulkitsee sen merkkejä ja niiden muodostumisprosessia suhteessa yhteiskuntaamme ja kulttuurimme rakenteisiin. Merkit voivat olla tunnusmerkkejä, luonteenpiirteitä, ilmauksia, merkityksiä, jne. Semiotiikka korostaa merkityksen jatkuvaa tuottamista. Teos ei ole suljettu viesti, vaan se on sen tulkinnassa muodostuvie useita merkityksiä.
Lähteet:
Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti